Otera selger telekomselskapet Otera XP | Agder Energi

Otera selger telekomselskapet Otera XP

Otera AS har solgt Otera XP AS til telekomleverandøren UBConnect AS. – Vi styrker og spisser satsingen på kjerneområdene elkraft og samferdsel, sier styreleder Steffen Syvertsen i Otera AS.

- Dette er et riktig industrielt grep for begge selskapene, og gjennom transaksjonen bygges en større og mer komplett leverandør. Markedet krever konsolidering, sier Syvertsen.

Agder Energi-selskapet Otera AS har siden 2009 vært eier av Otera XP. Selskapet har hatt en meget god utvikling i denne perioden. Syvertsen er trygg på at datterselskapet havner i gode hender hos UBConnect, og at de ansatte i Oslo-baserte Otera XP vil være et viktig bidrag i den videre utvikling.

Otera spisser nå satsingen på kjerneområdene elkraft og samferdsel, der selskapet har betydelig virksomhet i store strømnett- og veiprosjekter i både Norge og Sverige.

BYGGER FREMTIDENS TELEKOMLEVERANDØR

Kjøpet av Otera XP gjør UBConnect til en av Norges største telekomleverandører.

- Teleoperatørene vil i fremtiden kreve større og mer komplette leverandører enn de som finnes i markedet i dag. Vi bygger nå morgendagens telekomleverandør med den bredden, størrelsen og kompetansen som vi tror markedet vil etterspørre. Oppkjøpet av Otera XP er strategisk viktig for å nå dette målet, sier daglig leder Lasse B. Bjørgan i UBConnect (tidligere UBQ).

UBConnect, med hovedkontor på Vollebekk i Oslo, har sin hovedvirksomhet innen fiberutbygging, mobilnettutbygging og teknisk konsulentvirksomhet. Otera XP, med hovedkontor på Kalbakken i Oslo, har sin styrke innen mobilnettutbygging med leveranser til både Telia og Telenor.

- Selskapene kompletterer hverandre godt og kan i sum tilby totale løsninger til markedet. Selskapene passer også godt sammen på det operative nivået. Vi kjenner hverandre godt, ettersom UBConnect i flere år har vært en underleverandør til Otera XP. Et mangeårig samarbeid gjør oss trygge på kompetansen blant Otera-ansatte som nå blir UBConnect-ansatte, sier Bjørgan.

Avtalen ble gjennomført i dag og inngått 9. mars 2017.

Kontaktpersoner:

Styreleder Steffen Syvertsen i Otera AS:                                      909 28 415    www.otera.no

Administrerende direktør Lasse B. Bjørgan i UBConnect AS:  982 59 250    www.ubq.no