Å komme styrket ut: Innovasjon og omstillingsevne i krisetider

Innovasjon, evnen til å tenke nytt og få bedre resultater har aldri vært viktigere og mer avgjørende, både for bedrifter og for samfunnet. Vi i IBM mener vi at Covid-19 representerer et veiskille der samfunnet ser på teknologi og innovasjon, og hvilken rolle det spiller i livene våre, fra et helt nytt ståsted.

Thomas Francis Anglero

Nordic Director of Innovation, IBM

Verden kjemper fortsatt mot viruset; Den globale økonomien bremser opp, arbeidsledigheten i verden er på et historisk høyt nivå og flere land opplever sivil uro. Teknologiledet innovasjon spiller allerede en avgjørende rolle i å slå tilbake de økonomiske og samfunnsmessige konsekvensene av Covid-19. Vi tror at denne krisen vil føre til varige endringer. Organisasjoner og enkeltpersoner vil måtte omstille seg og finne nye måter å navigere på i denne nye virkeligheten, og tilpasningsevne og innovasjon vil være nøkkelord fremover.

Før Covid-19 ble innovasjon ofte eksemplifisert i form av en ny app, en mobiltjeneste eller en teknisk løsning som fikk et selskap til å føle at det lå i forkant. Nå er innovasjon en absolutt nødvendighet for at bedrifter og deres forretningsmodell skal overleve.

Vi må gjenbygge, revurdere og omstille.

Bedrifter over hele verden har blitt tvunget til å gjøre ekstraordinære endringer i sin daglige virksomhet. For første gang i menneskehetens historie har nesten hele sivilisasjonen vår blitt satt i karantene. Vi har jobbet hjemmefra, uten å kunne samhandle med kollegaene våre slik vi pleier. Vi har måttet holde hjulene i gang midt i kaos, usikkerhet og frykt. Likevel har vi fortsatt å innovere. Midt i dette globale kaoset har nye innovasjoner bidratt til å løse utfordringer de fleste av oss ikke hadde kunnet forestille oss at vi skulle stå overfor.

Innovasjon har skjedd på et personlig nivå der ansatte bruker tiden de sparer på å ikke pendle til jobb på hjemmeprosjekter eller til å holde seg i form. Vi har sett en eksplosjon i antall oppussingsprosjekter, og på tross av at treningssentrene har vært stengt så har sportsbutikkene økt inntektene sine.

Folk har også funnet nye måter å kommunisere med hverandre på; Ved å ha virtuelle lunsjer, eller ved å strømme film og livekonserter sammen fra hver sin stue. Å vinke til familiemedlemmer, kollegaer eller venner gjennom et vindu har sannsynligvis aldri vært så meningsfylt som de siste par månedene.

Innovasjon skjer når etterspørselen etter endring er større enn etterspørselen etter stabilitet.

Nå er vi i en situasjon der vi må dra nytte av den innovasjonsviljen og potensialet som springer ut av et presserende behov for løsninger på en ekstraordinære utfordringer.

Et godt eksempel på innovasjon under Covid-19, er hvordan en pizzarestaurant i USA tok en helomvending i møte med krisen. Som alle andre ble de tvunget til å stenge virksomheten og mistet 100% av inntektene sine på dagen. Så det de gjorde var å snu seg lynraskt om for å finne andre alternativer. Bare noen dager etter at de stengte hadde de en idemyldring der de fant ut at pizzaovnene deres holdt høy nok temperatur til å kunne forme plasten til mange av de beskyttelsesvisirene som helsepersonell hadde behov for. I løpet av noen få dager ble den lokale pizzarestauranten hyllet som en helt av hele USA, da de kunne lage nøkkeldeler til livsviktig smittevernutstyr. Innovasjon skjer når behovet oppstår.

Så hva trenger du akkurat nå? Karrieremessig? Personlig? Sosialt? Relasjonelt? Helsemessig?


I New York begynte et par å «dronedate» sittende på hvert sitt hustak. Videoen deres har gått viralt, og inspirert av videoen har millioner av seere over hele verden begynt å gjøre det samme. Innovasjon skjer når behovet oppstår.

I Barcelona hadde to tennisspillere som bodde på hver sin side av gaten fått nok av å være innestengt uten å kunne spille tennis. Så de gikk opp på takene sine og begynte å spille tennis fra ett tak til ett annet ved å bruke gaten nedenfor som tennisnett. Innovasjon skjer når behovet oppstår.

Hva har du eller din bedrift gjort siden pandemien ble et faktum? Hva er du lei av, eller hva hadde du hatt lyst til å gjøre akkurat nå, dersom du slapp å tenke på konsekvensene? Den følelsen du har inni deg er super motivasjon for innovasjon, og jeg anbefaler deg på det sterkeste å bruke det mulighetsrommet du har før vi er tilbake til det "nye normale" - hva nå enn det blir.

Til slutt vil disse fremtvungne endringene påvirke fremtidens samfunn og arbeidsliv.

Dette veiskillet vil ikke være en kortvarig endring - det vil ha permanent innvirkning. Enkeltpersoner, grupper, næringer, bedrifter og myndigheter som klarer å optimalisere og posisjonere virksomheten sin innenfor den nye normalen, og som bruker dette definerende øyeblikket i til å utvikle, omstille og innovere, vil kunne finne mer effektive og bedre måter å nå sine mål på – og dermed komme styrket ut på den andre siden.

Tiden for innovasjon er nå. Hva venter du på?